Derdejaars Inholland-studente Josephine van der Wel liep 20 weken stage bij de Krekerij. Een jong bedrijf dat voedingsproducten op basis van krekels en sprinkhanen ontwikkelt en produceert. De Krekerij is gevestigd in Bluecity, het voormalige Tropicana in Rotterdam, waar het bekend staat als de Krekerij. Josephine ontwikkelde een nieuw product – empanadas gevuld met sprinkhaan – en verraste vegetariërs en vleeseters hiermee op de Horecava.

 

Chef-koks denken mee

Josephine at haar eerste krekelburger op het IFOT (International Festival of Technology) in Delft.  Sindsdien volgt de studente Food Commerce & Technology de Krekerij  via het Internet. “Toen ik een paar jaar later aanklopte voor een stage, herkenden ze me nog”, vertelt ze enthousiast. “Dat vond ik echt supertof. Ik kreeg de opdracht een nieuw product te ontwikkelen met sprinkhanenvlees. Daarvoor heb ik marktonderzoek gedaan en heb ik met verschillende chef-koks in Nederland gewerkt. Mensen staan open voor nieuwe producten, leerde ik. Zeker als ze gezond en duurzaam zijn. En lekker, natuurlijk. Als je sprinkhanenvlees op de juiste manier verwerkt is het het alledrie. Een prachtig en duurzaam alternatief voor de CO-2 uitstoot van de veehouderij.”

 

Je leert heel veel

“Stagelopen bij een start-up kan ik iedereen aanraden. We waren met z’n tienen, waarvan de helft stagiaires, dus het was hard werken. Daardoor leer je heel veel: martkonderzoek, productontwikkeling, productie, sales, het opzetten van een kwaliteitssysteem… het komt allemaal langs. Af en toe is dat best chaotisch. Je moet wel zelf structuur kunnen aanbrengen. Maar daar leer je ook weer van. Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad.”

 

Stage zinvol voor student én bedrijf

Stagelopen is ervaring opdoen, maar ook kijken of het klikt tussen bedrijf en student. Van beide kanten. Dat maakt het makkelijker om later een werkverband aan te gaan. Als student maak je kennis met de praktijk en het bedrijf komt via de student in aanraking met het onderwijsveld en verschillende onderzoeksmogelijkheden.