Hoe gaan onze partners om met de coronacrisis? Deze keer aan het woord: Johan Kok, HR-director Cérélia Netherlands B.V.

 

Wat maken jullie precies en voor wie?

Cérélia is internationaal groeiend, exporteert naar 50 landen wereldwijd en heeft internationale saleskantoren en productlocaties. Samen leveren wij pannenkoeken, poffertjes en koelvers deeg aan de belangrijkste retailers en foodserviceklanten over heel de wereld.

 

Hoeveel medewerkers telt jullie bedrijf?

Vanuit de Business Unit Cérélia Netherlands zijn wij verantwoordelijk voor de vestigingen in Corby (UK) met ca. 100, Sliedrecht (NL) met ca. 400 en Veurne (BE) met ca. 115 medewerkers.

 

Op welke manier zijn jullie betrokken bij de Food Innovation Academy?

Wij draaien mee in de normale vergaderingen met alle betrokken bedrijven en nemen deel aan de Try&Taste werkgroep. Verder waren we present op enkele open dagen en bieden wij vanaf het begin met regelmaat stageplaatsen aan studenten. Ook hebben wij materialen beschikbaar gesteld voor het nieuwe FIA-gebouw. Jaarlijks zijn er meerdere rondleidingen voor de studentgroepen; dat blijft een mooie kans om jongeren te inspireren voor ons vak. Dit jaar hebben wij een QC-specialist aangenomen, die eerder vanuit de FIA stage bij ons heeft gelopen. Dan bereik je je doel!

 

Lukt het de productie te waarborgen? En hoe?

We merken dat de omzet voor Foodservice bijna nihil is, omdat veel ketens (internationaal) zijn gesloten. Koelvers hadden we in de eerste periode juist een flinke plus door het hamstergedrag in de retail. We halen nu niet de groeiprognose die was voorzien. Het verzuim dat in maart/april rond 13% lag is inmiddels weer op iets boven gemiddeld niveau. Dankzij de inzet van al onze medewerkers en de beschikbaarheid van onze flexibele schil hebben we onze klanten vooralsnog goed kunnen bedienen. We merken wel steeds meer vertragingen in leveringen van folies, etiketten en verpakkingen.

 

Welke (extra) Corona-maatregelen hebben jullie getroffen?

Wij volgen vanzelfsprekend ook de richtlijnen van het RIVM en de GGD en nemen de voor iedereen bekende maatregelen. Een coronateam verzorgt de aansturing en de communicatie. Verder richtten we aan het begin direct een 24/7 helpdesk in waar drie man alle vragen consistent kon beantwoorden en gezamenlijk knelpunten voor het personeel kon oplossen. We maakten een maatwerkafspraak met Wasko Kinderopvang voor het geval personeelsleden in de problemen komen qua kinderopvang. Helemaal toen de scholen werden gesloten en mensen al met verkoudheid thuis moesten blijven, was het belangrijk om éénduidig vragen te kunnen beantwoorden. Met de helpdesk hebben we onze teamleiders kunnen ontlasten. Tot slot hebben ook wij met kleine beloningen als chocola, tulpen, een filmpje vanuit thuiswerkers onze mensen in productie een hart onder de riem gestoken.

 

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie personeel?

De eerste schrik is eraf. Het volledig thuiswerken wordt voor velen inmiddels minder aantrekkelijk en ik zie meer mensen met regelmaat deels en verspreid naar kantoor komen. Tegelijkertijd is bij ons ook het landelijke beeld zichtbaar: je ziet het virus niet, maar het is er nog wel. De uitdaging blijft hoe we scherp blijven en hoe je in productie de 1,5 meter moet waarborgen.

 

Brengt deze periode het bedrijf ook iets goeds? Wat precies?

Ik merk dat veel collega’s hun werk(plek) en nabijheid van collega’s meer en meer gaan waarderen. We zijn dankbaar dat we in de voedingssector werken en daarmee een vitaal beroep hebben. Het digitaal (thuis)werken nam een vlucht en leidde tot creatieve ideeën. De rust in de privé-agenda’s geeft wat ontspanning, na de eerste spannende en intensieve periode. Met dit globale beeld sluiten we echter onze ogen niet voor de zorgen die er juist nu binnen gezinnen kunnen zijn.

 

Tip of boodschap voor de andere FIA-partners?

Zorg voor consistente en heldere informatie. Deze crisis kan de teamgeest versterken: los knelpunten gezamenlijk op. Gebruik het momentum om binnen het bedrijf zaken aan te scherpen. Kortom: Never waste a good crisis.